Kluitjesvoetbal binnen marketing

Posted on: 22 Apr 2022 by Ruud Olijve

Zaterdagochtend en de zon laat zich al goed zien. De jongsten staan al klaar op het voetbalveld. De scheidsrechter werpt de bal in het veld waarmee de wedstrijd begint. Alle voetballertjes werpen zich met volle overtuiging op de bal. Ze kopiëren wat alle anderen doen, zo werkt het nou eenmaal. De mens is een kuddedier. Voetballende kinderen denken dat ze moeten zijn waar de bal is, met als gevolg dat ze allemaal op een kluitje bij de bal staan.

Binnen marketingorganisaties werkt dat precies zo. Vol enthousiasme richten zij zich vaak op wat hip en nieuw is. Het leidt tot kluitjesvoetbal waar iedereen elkaar in de weg loopt. Vooral bij datgene wat populair is, klontert iedereen in de buurt van de bal. Kluitjesvoetbal leidt zo tot intern gedoe en levert weinig toegevoegde waarde voor de klant op. Die wil namelijk alleen maar een goede oplossing voor zijn probleem. 

Binnen de marketing is digitale marketing en content marketing op dit moment hip. Dit is de plek waar de bal is, alle spelers klonteren zich daaromheen. Maar er komt een moment dat je beseft dat een andere tactiek noodzakelijk is. Dat het verstandiger is om het kluitjesvoetbal in te wisselen voor een beter positiespel, één waarbij de veldbezetting wel op orde is. Met een goed positiespel kun je de geboden ruimte op het speelveld volledig benutten. Blijven trainen op het positiespel zorgt dat je spelinzicht ontwikkelt. Spelinzicht verbetert het vermogen van een voetballer om per situatie in te schatten welke voetbalhandeling hij op dat moment het beste kan uitvoeren om zo de ruimte op het veld te vinden die de beste kansen zal opleveren. 

De aloude 4-P’s (product, promotie, prijs en plaats) helpen bij het creëren van een juiste veldbezetting. Helaas krijgen prijs en promotie al jarenlang alle aandacht terwijl distributie en het hebben van een excellent product steeds vaker onderbelicht blijven. Kortom de posities zijn onevenwichtig bezet. Hoe weten de spelers nu waar ze moeten lopen en wat hun taak is? Alleen bij goed positiespel kunnen ze de bal snel naar elkaar passen, als het kan door de bal één keer te raken, om vervolgens de vrije speler te vinden en hierdoor kansen creëren.  

'Good marketing can sell once, but only a good product which is available in the right place can sell twice.
In the long run your performance reverts to the value you provide.'

Ruud Olijve

Share:
Facebook LinkedIn Twitter