Met visie kom je zelfs op de maan


“We choose to go to the Moon in this decade and do the other things,
not because they are easy,
but because they are hard; because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills,
because that challenge is one that we are willing to accept,
one we are unwilling to postpone,
and one we intend to win.”

Deze iconische woorden sprak de Amerikaanse president John F. Kennedy in 1962. Tot dat moment verliep de ruimtewedloop voor de amerikanen erg desastreus. Zes weken daarvoor was Yuri Gagarin een Sovjet kosmonaut als eerste mens de ruimte in geweest. De race om de ruimte tussen de Sovjetunie en de Verenigde Staten was in volle gang. Kennedy had een helder doel voor ogen en wilde het land perspectief bieden. ‘Ik geloof dat deze natie zichzelf tot doel moet stellen om een man op de maan te laten landen’ met deze woorden bracht hij de Amerikaanse bevolking in de ban van de maan. Het lukte de Amerikanen zeven jaar nadat Kennedy zijn visie uitsprak om als eerste op de maan te landen. Dit bewijst dat een sterke visie richting geeft waardoor grenzeloze mogelijkheden worden gecreëerd.

Wat is een visie eigenlijk?

De visie is jouw ‘kijk’ op de toekomst en de positie van jouw organisatie in deze toekomst. Visie komt van het Latijnse ‘videre’, dat zien, inzicht hebben betekent. Een visie geeft aan waarin jij gelooft, hoe de wereld er uit moet zien. Het verschil tussen visie en missie is eenvoudig uit te leggen. Je visie is je doel, je missie is wat je moet doen om dit doel te bereiken. De visie is je WHY, je missie is je HOW. Vanuit de visie ontstaat de missie en vanuit je missie ontstaat je strategie, ook wel WHAT. Met jouw visie beantwoordt je de vraag: waarom bestaan wij? Het antwoord op die vraag bepaalt voor een belangrijk deel hoe inspirerend een visie is. Goed om te weten is dat visiegedreven organisaties echt veel beter presteren.

Waar gaan we heen en wie gaat er mee?

Kenmerkend van een goede visie is dat het mensen inspireert, verbindt en motiveert. Daarom is je visie de kern, het fundament van de organisatie, waar alles om draait. Het vormt het kompas richting de toekomst, het is de stip op de horizon. Maar helaas is het eerste wat mensen doen als ze het woord ‘visie’ horen, is verveeld gapen. Hoe komt dat toch, dat visie zo’n slecht imago heeft? Helaas zijn de meeste visies vaag, onduidelijk en vaak door alle compromissen niets zeggend zijn.

Er gaapt te vaak een kloof tussen wat organisaties echt zijn wat ze in hun visie zeggen te zijn’. De meeste medewerkers vinden daardoor hun organisatievisie ‘ongeloofwaardig’ en ‘weinig inspirerend’. Veel te vaak is er sprake van uitpuilende bureaulades met de laatste ronkende visies. Goed ontwikkelde visies zouden een strijdkreet moeten zijn, een roep om acties, ideeën en innovaties. Een sterke visie brengt focus aan en biedt een ankerpunt om gedurfde strategische keuzes te maken.

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter