Balanceren is een werkwoord!


Goede marketeers bewegen heen en weer.
Balancerend tussen klant en organisatie.

Waarom zijn we zo bang voor veranderingen? Of het nou gaat om van zorgverzekering te wisselen of succesvolle producten te veranderen, het liefst houden we alles bij het oude. Het vasthouden aan keuzes die in het verleden hebben gewerkt zijn vaak een veilige en gemakkelijkere beslissing. We verstoren liever niet de balans. Maar balans als een zelfstandig naamwoord is een utopie. De natuur weet als geen ander dat de balans steeds verstoord wordt en is altijd bezig om het evenwicht te herstellen. Kijk maar naar het weer. Waar het hogedrukgebied zijn broertje lagedrukgebied overal te hulp schiet. Balans als zelfstandig naamwoord bestaat gewoonweg niet, het is altijd een werkwoord: balanceren. 

Dat het een werkwoord is blijkt ook uit het oorspronkelijke woord wat ontleend is van het Franse balancer wat 'heen en weer bewegen' betekent. Opvallend is dat we balanceren in ons taalgebruik vaak met dramatiek vereenzelvigen. Blijkbaar balanceren we vaak in ons leven tussen uitersten. Als we balanceren is het tussen hoop en vrees, dood of leven, op de rand van de afgrond om maar een paar voorbeelden te geven. Dat voedt de angst om te balanceren, we associëren het met angstige momenten.

Verandering kan voor veel mensen eng zijn, wat misschien de reden is waarom velen de voorkeur geven dat dingen gewoon blijven zoals ze zijn. Maar weet dat de balans altijd zal worden verstoord en dat je aan het werk moet om het evenwicht te herstellen. Iedere dag weer.  Of het nou je concurrenten zijn, een nieuwe leidinggevende, of veranderende economische omstandigheden; altijd ontstaat er disbalans. Omarm de verandering want het biedt ook nieuwe kansen voor jou en jouw organisatie.

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter