Doe eens wat anders (dan jouw concurrenten)


Bij Point of sale proposition (POSP) gaat het om promotiematerialen en distributiekanalen die de verkoop van jouw producten ondersteunen. Een extra duwtje in de rug geeft bij de klant om tot aankoop over te gaan. Altijd met als doel om de aandacht van een product te vergroten. Maar je kan het ook inzetten op nieuwe verrassende plekken. Een verkoopplek waarmee je jouw bereik vergroot en extra verkeer krijgt naar jouw (online)winkel of accountmanager. 

Wanneer het lukt om jouw concurrenten een slag voor te zijn ligt de wereld voor jouw product open. Om dit te realiseren zul je wel steeds op zoek moeten naar nieuwe plaatsen om jouw product te promoten. Waarom steeds nieuwe plekken al dan niet met nieuwe distributiekanalen? Simpel, de wereld verandert snel en jij zult daarin moeten aanpassen. Te lang blijven hangen op dezelfde verkoopplek zal leiden tot de hond in de pot.

Kijk maar eens naar de zorgverzekeringsmarkt. Zo waren zorgverzekeringen eerst verkrijgbaar via werkgeverscollectiviteiten. Toen bij de werkgevers een verzadiging optrad werden de ledenverenigingen het voornaamste loket om over te stappen, zoals bij de ANWB, United Consumers en vele anderen. OP het moment dat de aanwas van nieuwe leden daar opdroogde kwamen de vergelijkingssites in de plaats om klanten te verleiden. Steeds opnieuw vinden zorgverzekeraars nieuwe wegen uit om klanten te werven.

Is deze vorm van vernieuwende distributie alleen voorbehouden aan grote organisaties met hun grote marketingbudgetten? Nou nee, voor iedereen zijn de mogelijkheden echt onbegrensd. Er zijn veel goedkope distributiemogelijkheden aanwezig maar dit vraagt wel creativiteit. In iedere markt is het mogelijk om meer aandacht op jouw product te vestigen. Ter inspiratie staan hieronder een paar voorbeelden opgesomd:

  • store-in-store concepten
  • pop-up winkel
  • member-get-meber
  • vergelijkingssites
  • affinities (ANWB, KNVB, lokale sportverenigingen en andere ledenorganisaties)
  • marktplaatsen (Bol.com, amazon, e.d.)
  • eigen verkoop (direct, handelaren, intermediairs)
  • co-creatie (Senseo; Douwe Egberts & Philips)
  • Online (gezamenlijke webshops, webinars)
  • Kennisoverdracht (trainingen, schrijven van een boek)

Deze voorbeelden kunnen voor een interessante aanwas van klanten zorgen maar zorg wel dat jouw totale propositie goed aansluit bij de mensen die zich daar ter plekke tonen.

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter