Gaan mensen hier écht van opkijken?


"No risk, no story.
No guts, no glory."

Dit is de enige echte vraag waar het binnen de marketing om moet gaan. Het enige criterium wat telt. Dat je klanten echt weet te verrassen, iets nieuws of grappigs doet. Geen obligate marketingtrucjes die je keurig hebt afgekeken van je concurrenten. 

Weg met de veilige voorstellen en het doelgroep denken. Doelgroepen, en persona's worden vaak in vergaderingen tevoorschijn getoverd. Nietszeggend maar het geeft zo'n vertrouwd gevoel, toch? Het creëert een zogenaamde maakbare wereld. Stop ermee, zet ze uit je hoofd! Ze voegen niets toe.

Kijk maar eens naar twee mannen die beiden in een kasteel wonen, in de hoogste sociale klasse bivakkeren, kinderen en kleinkinderen hebben en ongeveer even oud zijn; hun namen? King Charles III en Ozzy Osbourne. Dezelfde persona omschrijving kun je op hen loslaten maar hun interesses en behoeften liggen toch echt mijlenver uiteen. Of kijker eens naar Greenpeace en het WNF. Beide organisaties zetten zich in voor het milieu. Waar Greenpeace meer activistisch is richt het WNF zich liefelijk op gezinnen. Zo zie je dat ook milieuclubs zich niet in hetzelfde doelgroephokje laten plaatsen. 

Durf echt buiten de lijntjes te kleuren. Geen conceptontwikkeling, briefings, weg met de reviews of de Net Promoter Score. Maak leuke momenten met jouw klanten, stuur een kaartje of iets degelijks. En ja, zorg dat jouw product ook echt iets bijdraagt in het leven van jouw klanten. Dan gaan ze vanzelf wel over jou praten en schrijven. 

PS: het Jobs to be Done (JTBD) canvas kan je helpen

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter