Geen uniek product. Geen unieke boodschap. Geen probleem!


Ben je ook wel eens op social media aan het rondstruinen? Het enorme aantal gesponsorde posts van allerlei coaches is opvallend te noemen. De boodschap van hen is in de kern hetzelfde? Ze beloven allemaal gouden bergen op het gebied van succes en het werven van nieuwe klanten. Jouw product? Daar moet je eenvoudig een product van maken en het geld stroomt je tegemoet. Het is zo maar een greep uit hun repertoire waarmee je met een aantal simpele handelingen de oplossing dichterbij brengt. Slapend rijk worden, willen we dat niet allemaal?  Was het maar zo eenvoudig. Bij organisaties waar ik het heb mogen helpen bij het realiseren van een robuuste groei was het keihard werken voor het succes. Succes is nou eenmaal niet voor 'lafaards'. 

De rode draad bij groei bestaat altijd uit een paar herkenbare onderdelen. Het begint met de ambitie die binnen een organisatie aanwezig moet zijn. Voor groei moet allereerst vruchtbare grond aanwezig zijn. Daarna zul je de grond moeten bewerken. Het gezegde luidt niet voor niets: je moet eerst zaaien om te kunnen oogsten. Vruchtbare marketinggrond bestaat dat er een goede product-markt fit aanwezig is. Zo moet je weten wie je klanten zijn, wat hun problemen en behoeften zijn. Maar net zo belangrijk weten waar ze zich bevinden, want alleen dan kan je ze bereiken. Na deze stappen kun een onderscheidend aanbod voor deze klanten creëerden. Een aanbod dat in ieder geval net iets anders dan gebruikelijk in de markt is. En dit alles verpak je met een goed verhaal. Je stelt een helder en inspirerende narratief op. Eentje waar jouw klanten in geloven maar ook die jouw medewerkers in vervoering brengen. 

Welke eerste stap ga jij vandaag zetten om de aantrekkingskracht van jouw merk te vergroten? Succes begint altijd met een goed verhaal. Ik laat mensen, teams en organisaties ‘anders… kijken, denken, organiseren en groeien’ net zolang dat er een verbindend en richtinggevend verhaal ontstaat. Een oprecht verhaal waardoor alle mensen van jouw merk gaan houden. En met mensen bedoelen we niet alleen klanten, maar écht iedereen. Dus ook medewerkers, leveranciers en andere stakeholders moeten zich verbonden voelen. Een goed merkverhaal verbetert de samenwerking met iedereen. Zo krijg je iedereen op één lijn.

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter