Hoe je binnen 20 uur een nieuwe vaardigheid leert!


Wanneer heb jij voor het laatst iets nieuws geleerd? Iets nieuws gestart, even jezelf geprikkeld, of buiten je comfortzone bent gestapt? De één doet dat natuurlijk meer dan de ander. Maar wil je nou eindelijk eens gitaar leren spelen, schilderen, leren verkopen of een bedrijf starten Dan daag ik je uit om verder te lezen. Je leert hoe je een nieuwe vaardigheid binnen 20 uren kunt aanleren. Deze leerwijze wordt ook wel 'rapid learning' genoemd. 'Rapid learning' zal meer en meer een noodzakelijke competentie worden binnen het bedrijfsleven. Want door de elkaar snel opvolgende veranderingen kunnen bedrijven alleen overleven met medewerkers die in zeer korte tijd nieuwe vaardigheden kunnen aanleren.  

Maar hoe doe je dat? Snel iets nieuws leren? De woorden van Aristoteles: “Wat men moet leren doen, leert men door het te doen” hebben niets aan kracht ingeboet. Leren gaat om doen! Wanneer we spreken over vaardigheden aanleren kan het werk van de Amerikaanse cognitieve psycholoog Ericsson niet onbesproken blijven. Het is Ericsson die zijn leven lang onderzocht heeft hoe experts hun excellente vaardigheden vergaren. Misschien heb je wel eens gehoord dat je tienduizend uren moet oefenen, wat gelijk staat aan tien jaar, om ergens heel goed in te worden. Dan heb je een wel erg summiere samenvatting gehad van Ericssons werk. Het is juist deze samenvatting die veel mensen afschrikt om iets nieuws te leren. Maar wees gerust deze conclusie is veel te kort door de bocht en doet zijn werk onrecht aan. 

Het echte verhaal is dat Ericsson een constante waarnam bij nationaal bekende experts (sport, musici,). Hij zag dat hun vaardigheden de eerste jaren snel toenamen en naarmate ze meer vaardigheden opdeden het verbeteren van hun vaardigheden steeds trager verliep. Dit wordt ook de leercurve genoemd en heeft de vorm van een omgekeerde hockeystick (bij het handvat ga je stijl omhoog en bovenop bevindt zich de ronding waar je de bal slaat). Maar het echte cruciale inzicht van Ericsson was dat experts niet zozeer méér oefenden, maar dat ze ánders oefenden. Wat deze top experts anders deden wat dat ze hun vaardigheden opknipten in kleinere taken om deze vervolgens specifiek te verbeteren. Door telkens deze kleinere taken te analyseren kunnen ze bekijken waar het verbeterpotentieel zit. Opvallend was dat al deze experts gebruik maakten van een coach om ze van de juiste feedback te voorzien. Door al deze kleine verbeteringen te realiseren konden zij zich enorm verbeteren. 

Is er een goede aanpak hiervoor? De Amerikaanse schrijver Josh Kaufman heeft het werk van Ericsson vertaald naar concrete acties. Het is Josh Kaufman die beweert dat je in 20 uur een nieuwe vaardigheid op basis niveau kan leren. Toen ik zijn boek had gelezen stond ik perplex. Stel je voor! Als je elke 20 uur zou besteden aan het ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid! Hoeveel vaardigheden hadden dat wel niet kunnen zijn? Het leek me een waardevolle uitdaging om aan te gaan en daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid: schrijven!

Josh Kaufman vertelt in zijn boek over de leercurve en hoe dit werkt. Als je start met het leren van een nieuwe vaardigheid, weet je nog niets. Hierdoor leer je ontzettend veel de eerste 20 uur en daarna maak je aanzienlijk minder progressie. Om nieuwe vaardigheden snel te leren heeft hij tien uitgangspunten opgesteld:

  1. Kies een project waar je interesse in hebt
  2. Focus op het leren van één vaardigheid per keer
  3. Definieer een doel wat je wilt halen
  4. Breek de vaardigheid op in kleinere onderdelen
  5. Bereid je voor, zorg dat alles wat je nodig hebt beschikbaar is
  6. Verwijder barrières die het oefenen dwarsbomen
  7. Plan tijdsblokken om te oefenen
  8. Creëer feedback momenten
  9. Oefenen in korte intensieve blokken
  10. Blijf bij jezelf hameren op voldoende oefening en snelheid

Met zijn methode ben ik gaan schrijven maar ook deze website heb ik zelf gebouwd. En eerlijk gezegd dat was eenvoudiger dan gedacht. Nieuwe vaardigheden leren zorgt dat de dagelijkse routinematige werkzaamheden van nieuwe impulsen worden voorzien. Alleen al dit gegeven leidt tot zinvoller en plezieriger werk. Iets nieuws leren zorgt nou eenmaal dat mensen hun kompas herijken. 

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter