Met retentiemarketing bestaande klanten behouden


"Do what you do so well
that they will want to see it again
and bring their friends." 

– Walt Disney

Retentiemarketing is een strategie die zich richt op het behouden van bestaande klanten en het stimuleren van herhaalaankopen. Het is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. De focus wordt namelijk gelegd op het versterken van de relatie met de bestaande klanten in plaats van het aantrekken van nieuwe klanten. Onderzoek laat door onder andere Bains & Co laat zien dat het acquireren van nieuwe klanten zeven maal duurder is dan inspanningen die leiden tot het behoud van bestaande klanten. 

Marketeers zetten veelal retentietechnieken in op het vlak van een uitstekende klantenservice, het creëren van loyaliteitsprogramma’s om zo te streven naar tevreden klanten en hen te stimuleren om terug te blijven komen. Toch lopen bij veel organisaties ondanks al deze inspanningen de klanten massaal weg via hun openstaande achterdeur. Kennelijk worden de bovengenoemde technieken onjuist ingezet... Of ontbreekt er iets in hun retentie strategie? 

Wanneer een product of dienst niet echt voldoet aan de verwachtingen van de klant en hen niet helpt om hun probleem adequaat op te lossen dan zijn alle inspanningen gedoemd om te mislukken. Producten of diensten zijn de kern van jouw propositie, dit moet echt volledig op orde zijn alle andere marketinginspanningen tevergeefs. Het inzetten van het Jobs to be Done canvas en het Customer Journey Canvas kunnen nieuwe inzichten geven waar klanten echt behoefte aan hebben zodat ze uit zichzelf kiezen om te blijven als klant. 

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter