Minder proces, meer inhoud graag


Ooit vertelde een directeur bij een zorgverzekeraar mij hoe je het beste het raad van bestuur vrolijk kon maken: geef hen het gevoel dat alles onder controle is en zadel ze vooral niet met een probleem op. Als je dat doet, denken ze al snel: ‘daar heb je hem weer met zijn problemen, wie heeft hem eigenlijk uitgenodigd?’

Beslissers omgeven zich daardoor ongemerkt met conformistische ja-knikkers waardoor hun blik naar de buitenwereld volledig wordt vertroebeld. Hypothetische vergezichten maken vervolgens een belangrijk onderdeel uit in het discours binnen de bestuurskamers. Het heeft niets meer van doen met de harde werkelijkheid, schijnveiligheid zorgt bij iedereen voor tevredenheid.

Dat het om schijnveiligheid gaat blijkt wel dat na verloop van tijd men een gebrek aan groei, onderscheidend vermogen en klanttevredenheid ervaart. Het ondernemend leiderschap is massaal uit de organisatie geslopen. Collectief zijn we vergeten dat 'Het echte succes zit hem in de details.' Continu willen weten waar kansen liggen, waar mogelijkheden volledig worden benut, dat is een lerende en ondernemende organisatie. Wil je de ondernemende geest weer teruglaten keren in een organisatie? Zoek daarom een nieuwe balans in de taakopvatting professionals, met meer waardering voor inhoudelijke kennis op het gebied van marketing en productontwikkeling en waarbij meer voeling met “het veld” is.

Stop de oeverloze discussies over doelgroepen, digitale marketing, artificial intelligence, dit is tekenend voor een naar binnengekeerde organisatie. Start vandaag nog met praten over welke problemen jouw product voor de klant oplost. Verander van een naar binnengekeerde organisatie naar een lerende organisatie.

 

 

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter