Niemand kan de toekomst voorspellen


Prediction is difficult - 
particularly when it involves the future.

– Mark Twain

Wanneer toekomstscenario's nodig zijn om een organisatie toekomstbestendig te maken gaat men aan de slag om een analyse maken van wat er allemaal zou kunnen gebeuren in hun markt. Ze stellen een team samen waar verschillende disciplines in zijn vertegenwoordigd. Als eerste opwarmronde met zo'n zorgvuldig samengestelde team gebruik ik zelf graag de volgende vraag: 'Schrijf eens op hoe de wereld eruit ziet over over 25 jaar....?'

Als na vijftien minuten de post-its met elkaar worden gedeeld is de uitkomst in de regel hetzelfde. De deelnemers schetsen een beeld van hoe de wereld er over één tot drie jaar uitziet, niet hoe de markt er over vijfentwintig jaar zich manifesteert. Blijkbaar kunnen mensen alleen voortborduren van hetgeen ze op dit moment kennen en zien. Onze verbeeldingskracht reikt gewoon niet ver genoeg, van eventuele disruptieve uitvindingen die in de komende jaren worden gedaan kunnen we ons geen voorstelling maken. Lees maar voor de grap oude science fiction boeken van vijfentwintig jaar geleden eens terug, het geschetste beeld in deze boeken komen nooit overeen met onze huidige werkelijkheid. Wel worden er zelfopstijgende auto's beschreven maar bijvoorbeeld geen mobiele telefoons. Of kijk eens naar de weervoorspellingen; we kunnen voor de komende dagen een accurate weerverwachting afgeven maar over vier weken lukt dit echt niet ondanks alle modellen en rekenkracht die er voorhanden is. 

Moet je dan geen toekomstscenario's meer opstellen? Zeker wel, maar verbindt daar geen conclusies aan die over een zeer lange tijdsperiode gaan. Het zijn enkel ideeën die helpen bij jouw marketingplannen voor het komende jaar of het jaar erop. Wanneer we deze scenario's gebruiken voor strategische langetermijnplannen dan overschatten we onszelf schromelijk. 

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter