Waarom leiden we zoveel 'deskundigen' op en zo weinig professionals?


60.000 onderwijsadviseurs, meer dan het aantal leerkrachten in het basisonderwijs... Om maar niet te spreken over de bestuurslagen en anderen die niet voor de klas staan. Het aantal adviseurs, trainers en onderzoekers groeit jaarlijks stevig. Dat er leraartekorten voor de klas zijn ontstaan is toch echt systeemfout. Waarom leiden we zoveel 'deskundigen' op en zo weinig professionals? Wat is er mis met 'handen uit de mouwen'? We moeten ons zorgen maken over de opmars van de 'bullshitbaan'. Vroeger wilden ze brandweerman, loodgieter of onderwijzer worden, nu coach of influencer.

Het zijn de medewerkers die een direct contact hebben met klanten of het product die de inkomsten voor iedere organisatie genereren. Beleidsmedewerkers, deskundigen, managers controleren enkel en zijn altijd een kostenpost. Organisaties hebben de verhouding 'indirecte' en 'directe' medewerkers volledig uit de pas laten lopen. 'Indirecten' lopen in de regel geen enkel risico en bij fouten ontspringen zij altijd de dans. Naast het het betere salaris die een 'indirecte' deskundige ontvangt is het dus niet zo gek dat professionals verwordt tot een uitstervend ras. 

"Er zijn steeds meer praters in het onderwijs, steeds minder mensen die het zelf willen doen." De beste stuurlui staan steeds vaker en in grotere getale aan wal. Het is deze schil van indirecte deskundigen die de praktijkmensen vertellen wat en hoe ze hun werk moeten doen. En zo drijven in steeds meer sectoren de bedrijven af van hun kerntaken die te maken met het leveren van hun producten.

Het verkopen van beleid door allerlei communicatieadviseurs is belangrijker dan het ontwikkelen van efficiënt beleid. Beleid is staat weer hoger in de pikorde dan het ordentelijk uitvoeren van allerlei taken. En als dat laatste fout gaat door het gebrek aan aandacht begint de eerste stap weer namelijk die van het verkopen en framen door de communicatieadviseurs.

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter