Zonder innovatie wordt alles een commodity


Vandaag viel er weer eens een hele stapel reclamefolders op de deurmat. De kortingsacties schreeuwen vanuit de gang om aandacht. Drie voor tien euro, vijfentwintig procent korting of twee halen één betalen... Het rondreizend prijzencircus was weer eens in mijn brievenbus aanbeland. Natuurlijk werken kortingen als een magneet, klanten willen graag het voordeeltje verzilveren. Toch? Maar kortingen werken tijdelijk en zijn snel uitgewerkt. Er is altijd wel weer een vervelende concurrent die onder jouw prijs doorgaat of klanten die wennen aan jouw lage prijzen.

Tenenkrommend, marketeers die vol op de laagste prijs inzetten. Wat denk je wat er gebeurt als prijs jouw voornaamste gespreksonderwerp is? Verwacht je dan echt dat klanten het over iets anders gaan hebben dan de prijs? Concurreren op prijs is reinste bloedarmoede, doe het niet! Je hebt zoveel meer te bieden. Waarom denk je dat Apple of Samsung ieder jaar een nieuw model van hun smartphone uitbrengen, dat ze jaarlijks hun besturingssysteem ook nog eens voorzien van de laatste snufjes? Of Volkswagen, Kia en alle andere autofabrikanten die faceliften tot kunst hebben verheven? Zij weten als geen ander dat producten zonder vernieuwing uiteindelijk op prijs gaan concurreren. 

Het zijn vitale bedrijven die innoveren, verbeteren en vernieuwen. En nee, dat geldt niet alleen voor hun producten, het gaat ook over hun positionering, merkverhaal en distributie. Het verbeterpotentieel is écht oneindig, ook jij kan het pakken als je het zou willen. Het zijn juist deze verbeteringen die bepalen welke (hogere) prijs je kan vragen. Geloof me, een commodity bestaat niet, het is een leugentje. Commodities zijn producten die jammer genoeg te weinig marketingaandacht hebben gekregen. Durf vanaf vandaag de uitdaging aan te gaan om het niet meer over de prijs te hebben. 

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter