Deuren openen bij klanten


Het is een druiligere maandagmorgen. Met ferme stappen ren ik de trap op naar het perron. Een overbevolkt perron wacht apathisch op wat komen gaat. Al snel komt de menigte op het perron zenuwachtig in beweging. De in de verte naderende koplampen zijn de veroorzakers van deze onrust. Krassend en piepend komt de uitpuilende trein tegen zijn zin tot stilstand. De deuren klappen met luid gesis open. Het is plotseling een drukte van jewelste. De uit- en instappende mensen duwen elkaar als kemphanen aan de kant. Verderop zie ik dat de deuren van de achterste wagons eenzaam open staan. Ik sprint naar de achterste wagon. Vanwege deze inspanning verschaft de trein mij een ongehinderde toegang. Vlak nadat ik heb plaatsgenomen klinkt een snerpend fluitje als startschot over het lege perron. De trein begint te rollen om op weg te gaan naar onze gezamenlijke bestemming.

Zo druk als bij de spitstrein, zo druk is het ook bij jouw klanten. Jouw concurrenten zijn online sterk vertegenwoordigd. Ze staan allemaal opeengepakt bij de online voordeur van je klanten. Er is een heus online spitsuur gecreëerd. Onderscheiden in deze drukte is bijna onmogelijk. Alleen de sterksten weten zich bij de klanten naar binnen te wurmen. Deze vorm van marketing wordt ook wel ‘one-to-many‘-marketing genoemd en vraagt om voldoende budget en beschikbare specialisten. Deze massagerichte aanpak is in de regel alleen geschikt voor partijen met diepe zakken.

Wanneer je niet de beschikking hebt over voldoende budget dan is een andere vorm van marketing wellicht noodzakelijk. Gepersonaliseerde marketing, ook wel ‘one-to-one‘-marketing genoemd, is actiegericht en daarmee het beste alternatief. Met deze aanpak gaat het niet om dat je zoveel mogelijk ‘likes’ verzamelt of ‘gesponsorde’ berichten plaatst maar dat je een ijzersterke persoonlijke één op één boodschap communiceert naar je klant. Het is daarmee ook een belangrijk onderdeel van een Sales Sprint. Wat is een Sales Sprint?

Een Sales Sprint verbindt marketing en sales op een slimme manier met elkaar waardoor een naadloze samenwerking ontstaat tussen deze twee specialismen. Om de verkoopactiviteiten in een korte tijd zichtbaar te maken en tot gerichte acties over te gaan wordt er gewerkt volgens de Scrum-methode. De sprint vormt het hart van de scrum methode. Een sales sprint levert binnen 6 weken een bruikbaar en potentieel lanceerbaar onderdeel van het salesproces op. Door een Sales Sprint is het mogelijk om het salesproces in een korte tijd opnieuw te ontwerpen. Zo vergaar je inzicht in kansen, pijnpunten en belemmeringen, zodat je snel de uitdagingen voor jouw sales- en marketing organisatie oplost. Tijdens de 6-weekse ‘Sales Sprint’ leer je alles over:

  1. Focus: one sprint, one niche. Na een grondige analyse bepaal je een specifieke doelgroep met een bijbehorend aanbod. Differentiëren is het toverwoord om succesvol te zijn.
  2. Prototyping: make something, go outside. Je ontwikkelt nieuw actie-marketingmateriaal en voert gerichte acties uit waarmee je snel tastbare resultaten haalt.
  3. Speed: not perfection. Direct starten, geen lange doorlooptijden. Binnen 6 weken heb je de eerste nieuwe klanten verwelkomd.

PS: download gratis het Sales Sprint Canvas

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter