Sales Sprint Canvas

In een sales design sprint ga je in 6 weken aan de slag met de belangrijkste stappen richting een volledig geïmplementeerd nieuw salesproces. In het programma gaan we op zoek naar hoe je relevanter wordt voor jouw klant en hoe je ervoor zorgt dat klanten continu de weg weten te vinden naar jouw product of dienst. Dit uit zich uiteindelijk in een salesproces waarmee jouw organisatie haar autoriteitspositie in de markt verbetert, efficiënter en effectiever verkoopt en sneller groeit.

Tijdsduur:

± 90 minuten

Moelijkheid:

Deelnemers:

± Selecteer aantal deelnemers

Auteur:

Ruud Olijve

Hoe gebruik je het Sales Sprint Canvas?

Het belang van verkoopsprints ligt in hun vermogen om verkoopteams te helpen gefocust te blijven, hun inspanningen te prioriteren en vooruitgang te boeken met belangrijke taken. Door grotere doelen op te splitsen in kleinere, meer beheersbare brokken en er gefocust en georganiseerd aan te werken, kunnen verkoopteams op koers blijven en gestaag vooruitgang boeken in de richting van hun doelen.

Sales sprints klinken eenvoudig en dat zijn ze ook. Maar voor een succesvolle implementatie is werk nodig. Om effectief te zijn, moeten verkoopsprints worden ingebed in het operationele ritme van een organisatie; ze mogen niet nog meer administratieve taken opleggen aan verkoopteams. Sprints werken het beste als de inspanning wordt ondersteund door een gecentraliseerd digitaal platform dat de aanpak koppelt aan salesmanagementprogramma's, waaronder pipelinebeheer, het stellen van doelen, coaching en beloningen. Verder moeten verkoopmanagers samenwerken met hun collega's in de hele organisatie om inzichten en ervaringen in te brengen in elk sprintgesprek.

Het Sales Sprint Canvas geeft een snel overzicht van de belangrijkste verkoopresultaten. Het helpt de facilitator een helikopterview te houden over de voortgang van de Sprint. En het is een snelle en eenvoudige manier om de resultaten van de Sprint te delen met belanghebbenden. Uiteindelijk is het canvas een momentopname van uw Sales Sprint. Geordende sleutelsegmenten maken het gemakkelijk om de voortgang en verbanden tussen de belangrijkste elementen van de Sales Sprint te volgen. Het canvas helpt de facilitator om de kwaliteit en samenhang van de Sprint output te waarborgen.

Veelgemaakte Sales fouten die het Sales Sprint Canvas helpt voorkomen:

  • Ontbrekende uitdaging
  • Ontbrekende doelklant(en)
  • Het Lange Termijn Doel is te abstract en lijkt meer op een visie
  • Sprintvragen bevatten geen expliciete/impliciete aannames die relevant zijn voor het Lange Termijn Doel
  • Oplossingen volgen niet op Sprintvragen
  • Ontbrekende volgende stappen

Regel van te voren:

  • Stel het juiste team samen
  • Reserveer een groot stuk wand of ruimte
  • Print of teken het canvas op een groot vel papier
  • Heb ruim voldoende Post-it's en stiften klaar staan
  • Sta je jezelf ongestoorde tijd toe