Help, mijn bedrijfsmodel is stuk!


Een economische crisis is van alle tijden. Wereldwijd worden alle economieën eens in de zoveel tijd door een brute recessie overvallen. Dit gebeurde met de beurskrach van 1987, de dotcom-bubbel in 2000 en de bankencrisis in 2008. De laatste jaren zag het er allemaal zo mooi uit. De beurskoersen stegen door het plafond en de bedrijfswinsten waren enorm. Tot ineens COVID-19 de kop stak en de overheid bruusk op de stopknop drukte. Een wereldwijde lockdown was het gevolg. Thuiswerken en het sluiten van complete bedrijfstakken waren het gevolg. Een ongekend dramatisch vraaguitval was het gevolg waardoor hele bedrijfstakken veranderden in een economische slachtveld.

Stap van het slagveld

Omdat veel organisaties hun reguliere producten of diensten nu niet kunnen leveren vragen ze zich af: ‘Wat nú te doen‘ en ‘Wat zijn onze opties?‘ Er zijn organisaties die deze vragen beantwoorden door hun kosten onder de loep nemen. Of die met deze pandemie omgaan door niets te doen en wachten op betere tijden. Maar om de verwachte gevolgen van de coronacrisis op te vangen is het beter om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen passend bij het ‘nieuwe’ normaal.

Marketing aan zet!

Omdat de problemen vanuit een krimpende markt komen, is het niet meer dan logisch dat daar ook de oplossing moet worden gezocht. Marketing is daarmee volledig aan zet. We weten dat het gedrag van klanten (blijvend) verandert door deze pandemie. Meer mensen blijven thuis omdat ze bang zijn voor besmetting of omdat kantoren, winkels, restaurants en sportclubs zijn gesloten. Maar ook mensen die binnen blijven geven geld uit! Bedrijven die zich richten op de thuisblijvers en manieren vinden om het ‘nieuwe’ dagelijkse leven voor de klant weten te vereenvoudigen, kunnen volop profiteren. Als bedrijven willen vasthouden van omzet in een krimpende markt betekent dat hun marktaandeel moet groeien. En daar kan het Business Model Canvas je heel goed bij helpen.

Business Model Canvas

Waardecreatie voor klanten realiseer je eenvoudig met het Business Model Canvas. Dit geweldige hulpmiddel is ontworpen door Alex Osterwalder van Strategyzer. Een businessmodel bestaat uit negen verschillende bouwstenen. Het bedrijfsmodel laat de logica zien hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. Een businessmodel vormt een blauwdruk voor een strategie die geïmplementeerd zal worden in organisatiestructuren, systemen en processen van de onderneming. Je kunt het Business Model Canvas gebruiken om je eigen businessmodel te begrijpen, of dat van de concurrent!

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter