Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een tool om je te helpen een business model te begrijpen, op een eenvoudige en gestructureerde manier. Het gebruik van dit canvas leidt tot inzichten over de klanten die je bedient, welke waardeproposities worden geboden via welke kanalen en hoe jouw bedrijf geld verdient.

Tijdsduur:

± 60 minuten

Moelijkheid:

Deelnemers:

± 4-6

Auteur:

STRATEGYZER AG

Hoe gebruik je het Business Model Canvas?

De 9 bouwstenen staan vaak op een groot (papieren) invulformulier. Dat kun je ophangen en al brainstormend invullen. Doe dit het liefst samen met anderen. Bijvoorbeeld met je medewerkers of samenwerkingspartners. Zo maak je gebruik van elkaars ideeën en visie. Eerst beschrijf je de bestaande situatie. Daarna maak je strategische keuzes en kijk je wat koersveranderingen voor jouw bedrijf betekenen. Beantwoord vragen als:

  • Wat als we een andere strategie kiezen?
  • Wat als de belangrijkste klant wegvalt?
  • Waarin willen we investeren?

Denk daar samen over na en bespreek en bediscussieer verschillende opties. Het model dwingt je om concrete stappen te formuleren. Begin altijd met de klant en jouw waardepropositie. Wat maakt je bedrijf uniek en onderscheidend van de rest? Aan de linkerkant van het formulier beschrijf je jouw samenwerkingspartners, activiteiten en andere bronnen. Aan de rechterkant beschrijf je de markt, je klanten, de relatie die je met hen hebt en de kanalen om ze te bereiken. Tot slot komt het financiële verhaal aan bod: de kosten die je maakt en de opbrengsten.

Je kunt ook veel leren van je concurrentie. Kies enkele concurrenten en breng hun businessmodellen in kaart. Gewapend met deze informatie heb je diep inzicht in wat klanten willen en waarvoor ze bereid zijn te betalen. Je krijgt een duidelijker beeld van wat de behoeften van klanten zijn in jouw branche. En u ontdekt essentiële informatie over hoe andere bedrijven hun eigen plek op de markt hebben gecreëerd.

Als laatste stap verbindt de bouwstenen aan elkaar. Koppel de bouwstenen: elke waardepropositie heeft een klantsegment en een inkomstenstroom nodig! Als alles op het bord staat, doe dan een stap terug. Neem een ​​korte pauze. Heb je iets gemist? Iets vergeten?

Regel van te voren:

  1. Stel het juiste team samen 
  2. Reserveer een groot stuk wand of ruimte 
  3. Print of teken het canvas op een groot vel papier
  4. Heb ruim voldoende Post-it's en stiften klaar staan
  5. Sta je jezelf ongestoorde tijd toe