Brand Identity Canvas

Een merk archetype geeft duidelijkheid over het merk DNA en handvatten voor een effectieve, consistente merkstrategie. De doelgroep herkent waar het merk voor staat, welke waarden het belichaamt. Dit is cruciaal in een tijd waarin het erg moeilijk is om je te onderscheiden op basis van basale kenmerken en voordelen. Dit canvas is niet alleen te gebruiken voor organisaties maar is ook goed bruikbaar voor individuele professionals.

Tijdsduur:

± 30 minuten

Moelijkheid:

Deelnemers:

± 4-6

Auteur:

Ruud Olijve

Hoe gebruik je het Brand Identity Canvas?

De definitie van merkarchetypen

Archetypen, voor het eerst gedefinieerd door de psycholoog Carl Jung, zijn identieke psychische structuren die we allemaal gemeen hebben en die we van onze voorouders hebben geërfd. Archetypen zijn diep geworteld in ons onbewuste. Zoals de onderstaande video aangeeft, worden archetypen onthuld door de arrangementen die ze in het bewustzijn produceren, en hoewel we de archetypen niet opzettelijk observeren, komen ze naar de oppervlakte en drukken ze zichzelf uit door middel van symbolische beelden. Het werk van Carl Jung volgde zijn observaties van religieuze symboliek. We kunnen het onbewuste niet beheersen, maar omdat religieuze symboliek een product is van het onbewuste, dient het als onze gids voor archetypen - en in dit geval merkarchetypen.

Regel van te voren:

  1. Stel het juiste team samen 
  2. Reserveer een groot stuk wand of ruimte 
  3. Print of teken het canvas op een groot vel papier
  4. Heb ruim voldoende Post-it's en stiften klaar staan
  5. Sta je jezelf ongestoorde tijd toe