Positioneringscanvas

Het postioneringscanvas helpt organisaties om onderscheidend te segmenteren. Segmenteren op basis van traditionele criteria hebben helaas een slecht voorspellende waarde voor succes. Een betere aanpak is selecteren op basis van problemen waarmee klanten worstelen. Je zoekt problemen die ervoor zorgen dat jouw klanten onvoldoende vooruitgang boeken. Vooruitgang waar ze wel naar snakken. Want klanten streven altijd naar de oplossing van hun probleem.

Tijdsduur:

± 30 minuten

Moelijkheid:

Deelnemers:

± 1-3

Auteur:

Ruud Olijve

Hoe gebruik je het Positioneringscanvas?

De eerste stap is eenvoudig. Pak een stapel blanco papier. Teken op een vel papier een eenvoudig assenstelsel. Een horizontale x-as en een verticale y-as. De assen kruizen elkaar in het midden waardoor er een raster ontstaat van vier vlakken. Je hebt nu jouw eerste segementatiekaart klaar! Herhaal het tekeningen van deze rasters zodat je minimaal vijf vellen papier hebt met een raster. Pak nu het eerste papier en geeft het nummer 1. Schrijf het eerste papier op de x-as de prijs als eenheid waarbij de linkerkant staat voor een lage prijs en de rechterkant voor een hoge prijs. Op de y-as is de eenheid ‘gemak’. Onderaan staat voor weinig gemak en bovenaan voor veel gemak. Binnen de vier vlakken kun je jouw concurrenten plaatsten. Ontstaat er één of meer vlakken met wel erg veel concurrerende vlaggen? Dan is geen sprake van goede en winnende segmentatie.

Wees niet getreurd, het is een kwestie om de volgende segmantatiekaart in te vullen. De aanhouder wint altijd! Pak een tweede vel papier om een nieuwe segmentatiekaart op te zetten. Zet op dit vel het nummer ‘2’. Vervang op dit nieuwe vel papier de assen ‘prijs’ en ‘gemak’ voor andere soorten van problemen. Denk bijvoorbeeld aan: gezondheid, prestatie, vakkundigheid, populariteit, efficiency, effectief, snelheid, veiligheid, smaak, status, privacy, angst, slim, verantwoordelijkheid, vriendschap, e.d. Enfin je kent jouw eigen markt goed genoeg om de juiste keuze voor de assen te maken. Ga net zolang door met het invullen van de segementatiekaarten totdat je binnen de vlakken maar een beperkt aantal concurrerende vlaggen ziet. Nu heb je de segmentatiekaarten die een markt vertegenwoordigen waarin jij je kan onderscheiden. Hier op deze kaart kun je jouw vlag planten. Je bent klaar om jouw gebied op te eisen.

Regel van te voren:

  1. Stel het juiste team samen 
  2. Reserveer een groot stuk wand of ruimte 
  3. Print of teken het canvas op een groot vel papier
  4. Heb ruim voldoende Post-it's en stiften klaar staan
  5. Sta je jezelf ongestoorde tijd toe